fbpx
Menu
Personlig utveckling

15 saker du kan göra trots corona-restriktionerna

15 SAKER DU KAN GÖRA TROTS CORONA-RESTRIKTIONERNA

Sen de nya restriktionerna kom för ett par dagar sedan har läget blivit skarpt igen. Många känner sig deppiga och att allt är lite tröstlöst. Men det finns faktiskt en massa saker du kan göra trots corona-restriktionerna. Därför blir detta ett inlägg med mina 15 bästa tips helt enkelt. Och då handlar det inte om sånt som “passa på att rensa ur ett skåp”. Utan tips på saker som du kan göra trots corona-restriktionerna, som skulle vara roliga att göra oavsett om coronan fanns eller inte. Men som du kanske inte hade fått till om inte den här begränsningen fanns.

Jag vill börja med att säga: ja, de nya restriktionerna är rätt tuffa. Men att konstant gå runt och vara arg på coronan är lite som att vara arg på regn. Det gör inte att det kommer regna mindre. Försök därför att knyta handen i fickan lite mindre, och acceptera att vi lever i en verkligt märklig tid. Det kommer komma en tidpunkt då vi kommer kunna se tillbaka på detta, en tid när det är över. Till dess tycker jag vi får försöka ha så roligt vi kan.

Mina bäst tips på saker du kan göra trots corona-restriktionerna:

1. Konstnärsträffen

Konstnärsträffen är en aktivitet skapad av Julia Cameron, författare till boken Lev Kreativt (The Artists Way). Övningen består i grunden av att man varje vecka ska avsätta två timmar till kreativ lek. För att få kontakt med sitt inre barn, släppa mentala spärrar, bli mer kreativ och framförallt bara ha lite kravlöst roligt.

Detta är en jättebra sak du kan göra trots corona-restriktionerna, då övningen går variera i alla oändlighet. Min vän Cathrine som driver skrivsajten Wrinspo har listat hela 190 förslag på vad man kan göra på sin konstnärsträff och de flesta av dem är coronavänliga. Så tar din egen fantasi slut, spana gärna in dem.

Mina bästa förslag är att du skriver en liten saga, målar något, pärlar, syr korsstygn eller typ gör slajm och degar med det en stund. Gör något helt kravlöst. Du kan ha bestämt innan att du ska kasta det du gör innan du börjar, så får det bli hur fult som helst. Gör något nytt, bara för görandes skull. Använd dina händer och greja. Det kommer garanterat muntra upp dig!

2. Laga mat på video-chatt

Det låter krångligt, men fungerar faktiskt! I påskas deltog jag i en videochatt som varade i fyra timmar, och som bestod av att mat lagades gemensamt, men från Stockholm-Sundsvall-Karlstad-Oslo. Alla grejade på med sitt, datorn stod med. Man fick stänga av ljudet om man skulle fixa något högljutt och sen åt vi gemensamt både förrätt, huvudrätt och efterrätt.

Väldigt bra substitut till “The real deal”. Helt klart värt att testa!

3. Baka julgodis

Det verkar som att julen kommer tidigt i år! Aldrig har jag sett så mycket pynt hemma hos folk så tidigt som i år. Haka på trenden genom att baka julgodis lite extra tidigt vettja! Det kommer ju garanterat hinna ta slut innan advent är över, men desto bättre ju mer nya sorter du testar. Då kan du samla på dig det bästa inför sista veckan och göra om de riktiga godbitarna.

Saker du kan göra trots corona-restriktionerna

Jag roade mig med detta redan förra året och en ny favoritsort är Polkagrisbiskvier i långpanna, som Sandra Callermo satt ihop recept till. Hon har mycket annat gott också kan jag tipsa om!

4. Ta ett kallbad

Inget har en så hög garanti gällande att få dig på bra humör som ett kallbad. Jag vet i alla fall inget! Du kan ha en hur låg och motig dag som helst, efter ett kallbad förändras allt! Humöret och livsglädjen stiger omedelbart! En av dem som inte är helt övertygad? Titta på The Goof Lab avsnitt två på Netflix, så tror jag du ändrar dig! Wim Hoff (också känd som The Iceman) delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter av kallbad. Kallbad boostar faktiskt dessutom immunförsvaret så det är ju en av de saker du kan göra trots corona-restriktionerna, med extra gott samvete.

Du som vill veta mer om kallbad och hur du gör för ta ditt första bad kan läsa mer här.

Kallbad, exempelt på vad du kan göra trots corona-restriktionerna

Här kan du också ladda ner min kallbadguide för nybörjare om du vill få en steg-för-steg-guide i hur du gör och vad du behöver tänka på innan, under och efter ditt kallbad.

5. Gör en julstjärna i papper

Som sagt, julen verkar komma tidigt i år. Såg stjärnan nedan i mitt flöde häromdagen, då Elin Kero (vilket i sig är ett tips i tipset, hennes konto blir man också glad av att följa) testade på att göra julstjärnor. Jag tyckte de blev jättefina! De verkade också ta lite tid att få kläm på hur man skulle göra för att de skulle bli snygga, vilket ju är toppen nu när du antagligen har lite tid att slå ihjäl. Och stjärnan, som skapat mallen för själva stjärnorna heter Johanna Cryer. Makalöst trevligt Instagramkonto. Och i den här videon visar hon hur man gör stjärnorna. Vräk på julmusiken och kör!

6. Haka på en meditationsutmaning

Meditation kan verkligen göra underverk för tankarna på hjärnkontoret. Det svåra brukar dock vara att komma igång och att hålla i vanan. Just nu håller Josefine Dahlberg en 14 dagar lång meditationsutmaning, passa på att hoppa på den. Annars är ett jättebra alternativ att följa Mindfulments på Instagram. Alexander har hållit en live-meditation varje morgon 7.30-7.40 under en längre tid, de ligger sparade i hans profil om du vill ha unik guidning varje dag.

7. Läs en bok

En riktigt bra roman får dig att slukas upp av en annan värld. En riktigt bra fackbok kan förändra ditt liv. Jag är själv mitt i “Allt jag fått lära mig” och kan inte riktigt lägga ifrån mig boken på kvällarna. Ett annat tips är ungdomsboken “Förr eller senare exploderar jag”. Har du ännu inte satt tänderna i Björn Natthiko Lindeblads “Jag kan ha fel” är det ett annat bra tips. Eller att läsa något av Brené Brown”.

8. Beställ bok & brev

Du som gillar att få post i lådan, alternativt känner någon som tycker om det, beställ min bok “En liten bok om tid” som självstudiekurs. Då får du boken + 5 brev skickade hem till dig, över en period om 10 veckor. Breven innehåller läshänvisningar och uppgifter att göra fram till nästa brev dyker upp. Glada överraskningar i postlådan och ny kunskap på en och samma gång.

Läs mer om Bok & Brev här (kostar 299 kr)

9. Utomhusfika

Packa matsäck och gå ut på tur. Gör något lyxigt vettja. Kanske har du ett gammalt dammigt våffelgärn i gjutgärn som du kan putsa upp och ta med ut i skogen? Eller varför inte koka chokladmjölk över öppen eld och ta med en burk vispad grädde och lyxa till det? Sen är kanske det allra bästa tipset att inte göra det för svårt från början. Hellre en termos med ut, än inget alls.


För bra tips på mer outdoor äventyr, spana in min vän Wilda Nilsson som driver outdoorwilda.com. Hon lär dig att du behöver veta för att tända en brasa och klä dig rätt för att göra skogsturen rolig.

10. Skriv brev

Hur glad skulle inte du bli om du fick ett riktigt brev på posten av en kompis? Om svaret är jätteglad, varför inte dra igång lite brevväxling med någon? Kanske någon som bor i en annan stad, eller någon som du av olika anledningar inte hörs med så ofta. Skriv ett långt brev, för hand, skaffa ett kuvert (eller gör ett på en konstnärsträff?) och lägg på lådan. Det kommer garanterat bli succé.

11. Ring alltid via video

Skillnaden kan tyckas liten, men det är ändå stor skillnad på att höra någon och också se personen i fråga. Ta för vana att under den här extra skarpa restriktionstiden alltid ringa på video när du ska prata med någon. På så sätt känns det ändå som att ni ses lite mer.

12. Gå 10 000 steg

Inte jättekul, nej. Men görbart och det kommer få dig att i långa loppet må så mycket bättre. I början av året kryllade det av personer i motionsspåren, för att alla fick lätt panik av att sitta inne hela tiden. Det är definitivt inte lika många ute nu. Och att komma upp i 10 000 steg, särskilt om man jobbar hemma, är helt omöjligt utan att man anstränger sig.

Fundera ut en familjemedlem eller vän som du tror vill (eller som du anser borde vilja) vara med på en utmaning av det här slaget och så kör ni. Idag och en månad framåt, med målet att i snitt gå minst 10 000 steg om dagen. Skaffa någon rolig app och bokför det hela. Eller gör hederliga kryss på papper om det känns bättre. Men utmana varandra att klara det varje dag!

13. Google eartha en plats du besökt

Dröm dig bort till en plats du bott på eller till ett ställe du varit på och skulle vilja besöka igen. Gå runt på gågatan. Spana på vilka butiker som finns där idag. Vad som i övrigt förändrats. Klicka på alternativen och se om du kan se skillnaden från år till år, om det är så att google varit där och fotat många gånger.

14. Titta på julkalendrar på öppet arkiv

Julkalendern fyller tydligen 60 år i år! Det kan vara värt att fira med att se några extra. Min personliga favorit kommer för alltid att vara Greveholm (originalet, inte den nya som kom för något år sedan). Men det finns ju en massa bra som du kanske bara sett en enda gång innan. Passa på att baka julgodiset först och sjunk sedan ner i soffan till ett avsnitt eller två.

15. Leta upp en reflexbana

Att vara ute och få dagsljus på sig är toppen. Men det är lite svårt att åstadkomma i någon större mängd på veckodagar. Mitt tips är därför att se om det finns någon reflexbana i närheten av där du bor, och sedan ta med dig någon för att springa eller gå en runda på kvällstid – mitt i skogen.

För som själva namnet antyder handla reflexbanor om att man letar sig fram via reflexer. Så någon typ av ficklampa/pannlampa behövs för att ta sig igenom banan. Äventyrligt värre!

Att göra det bästa av situationen

Det är inte kul att inte få träffa folk som vanligt, gå på middag, fest eller till gymmet, bibliotek eller hälsa på sina släktingar. Vissa dagar kommer det kännas mer botten än andra. Och det är okej. Det här är inte kul, därför behöver man inte låtsas om att det är det heller.

Men, livet blir inte heller bättre av att man biter sig fast vid (även befogade) negativa känslor allt för länge. Jag hoppas därför att du ska kunna använda den här listan för att göra vardagen rolig ändå. För det är lätt att fastna i alla man inte får göra, när det faktiskt finns en MASSA ROLIGA SAKER du kan göra trots corona-restriktionerna.

Har du något tips du skulle vilja lägga till listan på saker du kan göra under corona-restriktionerna? Dela i så fall gärna med dig i kommentarerna.

Dela med dig av inlägget
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

4 Comments

  • Maria
    november 21, 2020 at 10:51 e m

    Men wow vilken superhärlig lista! Tack!!

    Reply
    • onespoonhappiness
      november 22, 2020 at 12:05 f m

      Va roligt att höra! Tack 🙂

      Reply
  • Hanna Flink
    december 2, 2020 at 11:25 f m

    Underbart 🥰☃️
    Tack för din kallbads guide, utan den hade jag glömt raggisarna, nu blev jag väl förberedd på allt. Det var en sån sjukt skön upplevelse, måste bada snart igen ☃️

    Reply
    • onespoonhappiness
      december 2, 2020 at 5:45 e m

      Men va roligt att höra! Tack! Och kul att höra att det blir fler bad ✨❄️

      Reply

Leave a Reply