fbpx
Menu
Personlig utveckling

Morgonsidorna: ett enkelt verktyg för att må bättre

Morgonsidorna

Få saker är så enkla och kraftfulla som morgonsidorna. Därför är det något jag kan rekommendera alla att göra. Antingen alltid, eller i perioder. Oavsett som det gäller privata problem, strul på jobbet eller kreativa blockeringar. Morgonsidorna är ett enkelt sätt att prata med sig själv, och se på alla sina tankar och känslor på ett nytt sätt.

Vad är morgonsidorna?

Morgonsidona, eller Morning Pages som de egentligen heter, är en uppfinning av Julia Cameron. Och består av följande: varje morgon ska du skriva tre sidor text i en skrivbok, för hand. Du ska skriva dina sidor oavsett. Oavsett humör eller hur mycket tid du har. Oavsett om du känner att du har något att skriva eller inte. Och när du känner dig arg på morgonsidorna och har noll lust, då ska du helst skriva fler än tre.

Morgonsidorna är hela grunden för hennes bok “The artists way” (översatt: Lev kreativt). Man kan därför tro att morgonsidorna har med skapande att göra, men morgonsidorna är för alla som vill må bättre.

Julia skriver själv såhär om morgonsidorna:

“Ibland är morgonsidorna roliga och omväxlande, men de är oftare negativa, fragmentariska, självömkande, tjatiga, stela eller bara barnsliga, ilskna eller lugna – till och med riktigt dumma.”

Hon menar att vi ofta är skoningslösa i vår självkritik och att vi behöver öva oss på att inse att den inre kritikerns åsikt inte är sanningar.

Hur fungerar morgonsidorna?

Genom att kontinuerligt skriva morgonsidorna kommer du efter ett tag att bli bekant med din inre kritiker och hen får mindre kraft. Det viktiga är att fortsätta skriva på, oavsett vad den inre kritikern säger som saken (protester kommer uppstå!).

Meningen med morgonsidorna är enligt Cameron om “…att komma till andra sidan. De [folk som frågar] tror att jag skojar, men det gör jag inte. Morgonsidorna tar med oss till den andra sidan: den andra sidan av vår rädsla, av våra negativa känslor, av våra lynnen. Framförallt tar den oss förbi vår kritiker.”

Vet du inte vad du ska skriva? Skriv då bara just det “Jag vet inte vad jag ska skriva, jag vet inte vad jag ska skriva…” Eller så skriver du om blommorna som behöver vattnas eller barnens ryggsäckar som ska packas. Och rätt vad det är kommer det något som du faktiskt vill och behöver skriva om.

Köp en fin anteckningsbok och leta fram en penna som är vettig att skriva med och bestäm dig sen för att försöka skriva morgonsidorna varje dag under tolv veckor. Skriv även när ditt inre protesterar och när du har tid först på kvällen. Skriv och se vad som händer.

Strunta i stavning och att uttrycka dig väl. Ingen någonsin (inte ens du om du inte vill) ska läsa sidorna. Så det spelar ingen roll hur det blir. Huvudsaken är att du skriver dem.

Enklaste sättet att reda ut problem: skriv ner dem

Morgonsidorna är helt enkelt ett effektivt sätt att reda ut problem. Och för att det ska ske på bästa sätt behöver du skriva förhand. Det finns forskning på att vi använder olika delar av hjärnan när vi skriver på ett tangentbord och när vi skriver för hand. Exakt vad den innebär och varför det är skillnad, vågar jag inte uttala mig om. Men något med motoriken i att skriva förhand påverkar dina tankar. Så skriv morgonsidorna förhand, även om det känns ovant och går långsamt.

Efter ÅR av dagboksskrivande i den här formen, dvs tanketrådar på papper snarare än redogörelser för vad som hänt under dagen. Har gett mig tydliga bevis på att det är STOR skillnad på att ha sina problem i huvudet och nedskrivna på papper. Därför är morgonsidorna en fantastiskt vana för att få ordning på tanketrasslet.

Nästan ALLA problem blir mindre till storlek och lättare att lösa när de skrivs ned på papper. Det är också som att du kan se dig själv utifrån, när dina tankar finns på papper. Skriv, skriv, skriv, dag ut och dag in. Gå sen tillbaka och läs hur dina tankar gått senaste veckan eller månaden. Och häpna över hur tydligt allt är. Hur du svart på vitt skrivit hur saker är, trots att du inte alls såg det då.

Mönster dyker upp i ditt skrivande, som du bara kan se i efterhand. Ältande som känns bra i stunden kan gör dig less när du läser om det i ett svep. Insikter kommer. Var så säker. Men precis som med allt annat, övning kan behövas. Så skriv fast du inte känner för det och fast det inte verkar leda någonstans.

Utvärdera

Utvärdera sedan dina morgonsidor efter 12 veckor och se om det hänt något. Jag skulle bli MYCKET förvånad om du inte upplever någon förändring. Fundera sedan på hur du vill gå vidare. Kanske är morgonsidor någon dag i veckan receptet för dig. Eller att sätta dig en längre stund varje helg.

Eller så fortsätter du bara. Julia Cameron hade, när boken kom 1992, skrivit sina morgonsidor i tio års tid och jag har inte hört något om att hon ska ha slutat.

Tre sidor handskriven text, det är allt som behövs. Unna dig själv att testa det!

___

Tips på vidare läsning:
Tystnad: därför mår du så bra av den
Retreat: ett sätt att hitta tillbaka till sin kärna

Dela med dig av inlägget
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

No Comments

    Leave a Reply