Vet du ATT du vill något, men inte vad? Är du en av dem som känner att livet måste vara något mer än det är, men har ingen aning om hur du ska hitta dit? Kanske är du en av alla dem som vill starta företag, känner att du vill vara entreprenör, men har vet inte vad du skulle starta för företag, för vad är egentligen “din grej”? Eller så är du snarast en av dem som inte alls känner dig som entreprenör, men känner att något måste ändras om inte själen ska skrumpna ihop.
Men eftersom du inte vet, så du gör du som du alltid gjort. Stannar på jobbet du har och lever livet utanför jobbet på samma sätt som du alltid gjort, och känner dig >stuck<
För dig har jag satt ihop den här steg för steg guiden, över saker du kan göra, för att faktiskt hitta vad som är din grej. För kort kan sägas att det viktiga är att du börjar – oavsett vad det innebär. Ibland får man helt enkelt chansa och improvisera lite längs vägen. Och som Steve Jobs så berömt sagt ”you can only connect the dots at the end”.
Det här är mina tre viktigaste insikter från mitt eget företagande:
- Allt tar alltid längre tid än man tänkt sig (uthållighet är faktiskt kanske den mest underskattade egenskapen en framgångsrik företagare har)
- Vägen fram är alltid krokig (vilket inte på något sätt behöver vara något dåligt)
- Du måste GÖRA för att komma på vad det egentligen är du vill (hur mycket du än önskar att du kunde tänka dig till en lösning).
På många sätt har min företagsresa varit en bergochdalbana som pågått sen 2014. Jag har testat SÅ många olika produkter och tjänster genom åren och att introducera något till marknaden tar alltid längre tid än man tänkt. Det är också helt klart att om jag skulle försökt tänka mig till hur jag skulle driva företag, hade jag fortfarande inte startat mitt första företag (nu är jag inne på bolag nr 3).
Hade jag inte tagit mina första stapplande och skräckslagna steg, där jag tyckte att mina 250 kronor i timman var ett högt konsultarvode för det lilla jag kunde, hade jag aldrig kommit till punkten där jag ett par år senare kunde ta 1200 kronor i timman för ”samma” tjänst (jag hade naturligtvis lärt mig en massa mer, så min kunskap var också mer värd).
På många sätt letar jag fortfarande efter min väg. Mitt företagande har inte gått från klarhet till klarhet. Utan har varit kantat av en massa tvivel, bakslag och frustration. Men samtidigt som allt är skitjobbigt (för det mesta) så njuter jag också av i princip varenda dag. Min resa ser inte ut som andras, för att jag följer min egen rytm. Och det tror jag är en nyckel även för dig, att inse att din resa inte kommer vara helt lik någon annans. Samtidigt som den heller inte kommer vara helt olik, och därför kan få hjälp på traven med hur du kan tänka för att faktiskt hitta vad som är “din grej”.
10 steg till att hitta ”din grej”
1. Fråga personer i din omgivning ”Vad skulle göra ditt liv 100 gånger bättre just nu?” ”Vad skulle du behöva för små mirakel i ditt liv?” för att få lite idéer
Kanske svarar de något i stil med:
- En ny lägenhet/kontor/hus
- Komma i form igen efter barnen
- Starta mitt företag med fokus på yoga och retreats
- Få mer tid med min familj/mina vänner
- Skriva en bok
- Starta ett instagramkonto med mitt intresse
- Driva en Etsy-shop
- Laga mat till mina vänner och familj oftare
- Lära mig min astrokarta
- Ha mer pengar på banken
- Åka iväg på en långresa
- Börja plugga igen
2. Ta fram penna och papper och gör en lista över:
- Vilka egenskaper, talanger och erfarenheter har du som skulle göra att de här små miraklen skulle kunna ske?
- Vad kan du göra, som går enkelt för dig och som du tycker mycket om att göra, som skulle kunna hjälpa dem? (Här kan det vara värt att fundera i banorna, vad skulle du (fortsätta) göra även om du inte fick betalt? Vad är så naturligt i ditt liv?)
- På vilket sätt/inom vilket område är du bra på att tänka utanför boxen? På vilka saker har du lätt att agera (där andra kanske inte gör det?)
3. Välj något från din lista. Bestämma att ”det här är mig grej, nu”
Radikal tanke eller hur?! Men, kanske inte. Allt behöver inte vara för evigt, och börjar du ingenstans, kommer du aldrig komma vidare! När jag startade som konsult inom social media, hade jag ett par år tidigare varit senast på bollen med att gå med i FB (för jag fattade inte grejen alls!). Men efter ett halvår av att kasta sig ut på okänd mark (och ett fasligt massa googlande) gjorde att jag plötsligt kunde mer än de flesta!
4. Skapa en service/ett erbjudande eller ett system/en kurs eller produkt som löser det problem som dina människor vill ha löst
Skapa exakt den typen av ”små mirakel” som dina människor önskar sig. Inte miraklen du önskar att de efterfrågade, utan miraklen de verkligen behöver just nu. Skapa sen de miraklen, små eller stora.
Att jag inte var proffsfotograf, det spelade inte någon roll för mina första kunder, för de var överlyckliga över att få en ”vettig” bild till ett minimalt pris. De första hemsidorna jag gjorde var verkligen inte tipp-topp. Men de löste exakt de problemen som kunderna ville ha lösta, så då gjorde jag det.
5. Berätta för dina människor vad du gör!
- ”Så roligt att du är sugen på att starta upp ett konto på Instagram. Jag gjorde exakt det på mitt förra jobb och kan absolut hjälpa dig att komma igång om du vill”
- ”Astrologi är typ det roligaste jag vet. Jag har läst på om det i ÅR, vill du lära dig mer om det hjälper jag dig gärna!”
- ”Men va spännande att du vill skriva en bok! Jag är jäkel på att korrekturläsa och hjälper dig gärna med det om du vill!”
- ”Vet du exakt sådär kände jag när vi flyttade till vårt hus, satt en hel sommar på Pinterest och letade upp bra lösning. Sen provade jag allt kändes det som och nu har vi fått till det så bra, jag kommer gärna över och hjälper dig om du vill”.
- ”Du, var inte dina vänner sugna på att åka på långresa, men drog sig på grund av att de har hunden hemma? Jag har börjat bo hos folk och ta hand om deras hem/hundar. Skulle absolut kunna göra det åt dem om du tror att de vill det?”
6. Börja erbjuda din service/erbjudande/konsultationer. Håll dina klasser/kurser eller erbjud dina produkter till alla som kan tänkas behöva dem
Kanske får du göra det till ett lågt pris. Kanske gratis ibland. Gratis behöver inte per automatisk vara dåligt – men du ska ha stenkoll på vad du vill ha tillbaka (referens till potentiella kunder, erfarenhet, möjlighet att spela in material som du kan återanvända osv)
Be om omdöme och feedback, alltid! Vad var bra, vad kan förbättras?
Behandla alla med stor kärlek, vänlighet och uppskattning.
7. Till en början kommer ingen eller få ta särskilt stor notis om dig
Förmodligen kommer du inte heller vara superbra på det du gör. Fortsätt göra ditt jobb ändå.
8. Börja höja dina priser
Ju mer erfarenhet du får, desto bättre kommer du bli och desto mer kommer dina tjänster vara värda. Se alltid till att ha ett pris som du själv känner dig bekväm med, åt båda håll! Känns det bra i magen eller har du lagt dig för lågt? Känns det bra i magen eller har du lagt dig för högt? (Det senare händer, men är mycket mer sällsynt än det första!)
9. Fortsätt. Företagande är aldrig, någonsin, en ”overnight success”
Var kontinuerlig och fortsätt gör ditt jobb. Påminn dig om varför du gör det här. För att göra skillnad, för att hjälpa andra. För att skapa små mirakel.
10. Fira! Att du har kommit på – och gör – din grej!
Fira med vetskapen att ”din grej” kommer ändras över tid, precis som du gör. Tillåt dig själv och ”din grej” att förändras över åren, som ett svar på förändrade behov, hos både dig själv, och dina kunder.
Kom ihåg att livet är långt och att det enda vi egentligen behöver är att hjälpa varandra att skapa små mirakel.
Känner du dig peppad, men ändå lite osäker på hur du ska gå vidare? Vill du få personlig stöttning av mig är du varmt välkommen att boka in coachning. Mer om min coachning och dess upplägg hittar du här.
För dig som vill ha mer:
Relax & Reboot : Kurs för dig som vill utvecklas och hitta mer glädje i vardagen
No Comments