4 timmars arbetsvecka
Personlig utveckling,  Tips på bra böcker

4 timmars arbetsvecka: en guide i entreprenörskap

4 timmars arbetsvecka – konsten att leva mer och jobba mindre

Det är den svenska titeln på Timothy Ferriss bok som handlar om just ämnet: hur blir du en bra entreprenör?

4 timmars arbetsvecka är en bok som ställer ungefär allt man tidigare tänkt gällande att driva företag och entreprenörskap på ända. Eller över huvudtaget alla tankar vi har om att jobba. För Tim snackar inte om några sex timmars arbetsdagar, inte eller fyra timmars arbetsdagar. Utan att driva företag (eller vara anställd om man är okej med att vara en sneaky typ) och endast arbeta fyra timmar per vecka. Inkluderat mejltid.

Inte så troligt?

Faktiskt så är det fullt möjligt. Jag är själv inte sugen på att lägga upp mitt liv exakt så som Tim Ferris föreslår i boken. För det blir ganska extremt. Men jag skulle ändå säga att varenda människa som är intresserad av att få mer tid över i sitt liv, bör läsa den. Med jämna mellanrum.

Det finns alltså oändligt många olika delar i den här boken som är tilltalande för alla, oavsett om du siktar på att bli entreprenör eller inte. Även om det är hela grundidén med boken. Att du får lära dig hur du bygger upp ditt företag på ett sätt som gör det personoberoende och produktivt. Jag har själv haft superstor nytta av boken, och sluppit en massa missar när jag drev företag på heltid, och rekommenderar starkt att läsa den från pärm till pärm.

Jag tror även detta vad en av de första böckerna jag läste, som verkligen var en aha-upplevelse. Den här boken liknade ingenting annat jag någonsin läst (då). Men redan ett par sidor in var jag helt fast. För vem vill inte läsa om hur man konstruerar sitt drömliv?

Men för den som inte är boksugen just nu, tänkte jag ta upp två saker som är genomgående rekommendationer från författaren (som under sitt hittills 40-åriga liv har hunnit mer märkliga saker än de flesta hinner samla ihop på ett par livstider) för att driva företag och samtidigt leva livet.

  1. Bygg ett företag som klarar sig utan dig.
  2.  Tidsoptimera allt. Du bör lägga din tid på livet inte på administrativ galenskap.

Steg 1 för dig som vill starta företag:

Se till att din affärsidé bygger på en produkt.

Om det du tänker sälja inte är en produkt, gör det till en produkt. Det vill säga, om du är lärare i något, konsult, designer, vad som helst. Se till att produktifiera din tjänst. Till exempel genom att göra en digital kurs. Han ger i boken mängder med tips på hur det här kan gå till och jag tror verkligen att det ligger väldigt mycket i det här!

Mycket tråkigt, med tanke på att det jag själv hittills kunnat erbjuda har varit just tjänster och inte produkter. Med det sagt är det inte kört om det du vill erbjuda är en tjänst. Men försök att göra delar av den till en produkt. Så att du kan erbjuda det också. Till exempel när du själv skulle föredra att få ha semester.

För skalbarhet är det viktiga för dig som vill driva företag.

Det vill säga, din business måste gå skala upp, om du ska ha möjlighet att hinna leva livet, medan ditt företag tjänar pengar. Om du säljer din tid, blir detta direkt ett problem, om du inte kan debitera 5.000 kronor i timman (för då behöver du kanske inte jobba mer än en dag i veckan hur som helst). Men att bygga ett företag som är helt beroende av dig, är att bygga för problem.

Planera redan från början.

Genom att sätta dina mål glasklart framför dig redan innan du börjar, till exempel hur mycket du vill jobba, vad du vill uppnå och vad du vill tjäna, kan du bygga smart. Från start. Ta din affärsidé och testa den mot dina mål, hur mycket behöver du sälja och hur mycket behöver du själv närvara för att uppnå dina mål? Lagom många timmar i veckan eller dygnet runt? Planera utifrån succé – om allt går helt över förväntan bananas bra – kommer du jobba ihjäl dig då för att få det att gå ihop? I så fall måste du tänka om. Och justera din idé.

Steg 2 för dig som vill starta företag

Se över vad du använder din tid till.

Den är din dyrbaraste resurs. Det var i 4 timmars arbetsvecka som jag första gången läste om 80/20-regeln. För dig som inte tidigare hört talas om den handlar den om att någon matematiskt räknat ut att nästan allt förhåller sig till proportionerna 80/20. Till exempel står vanligen 20 procent av ett företags kunder för 80 procent av bolagets inkomst. Eller det en entreprenör lägger 80 procent av sin tid på drar ofta endast in 20 procent av inkomsten.

Det här stämmer väldigt ofta väl med verkligheten. Och är därför SUPERVIKTIGT att se över. Tänk om du inser att du under uppstarten av ditt företag lägger 80 procent av din tid på saker som nästan inte får dig att gå framåt alls. Då måste du prioritera om. Om du istället ska få ditt företag lönsamt ska du nosa upp dina bästa kunder och se till att hålla dem glada. Samt kanske rent av säga upp de dåliga? En kund som tar upp större delen av din tid, och ger minimal inkomst, är ingen bra kund. Den hindrar dig från att lägga tid på kunder som VILL HA det du erbjuder. Men utan en sådan analys är det lätt att fastna i att man måste göra alla glada, eller att det är viktigt att lägga fokus på allt.

Säg hejdå till möten och mejl.

Tim avråder också bestämt alla från att gå på möten och svara på mejl. (Och har väldigt roliga och innovativa metoder för att uppnå sina mål!) Men det är ett avsnitt helt för sig, så lämnar det till framtiden.

Avslutningsvis skulle jag vilja dela med mig av bokens hundratals citat. Detta taget från Robert Frost, amerikansk poet fyrfaldig vinnare av Pilitzerpriset.

“Genom att plikttroget jobba åtta timmar om dagen kommer du så småningom kanske att bli chef, och få jobba tolv timmar om dagen”

Använd din tid och ditt liv väl!

/Malin

Vill du fler tips på bra böcker? Spana in kategorin “tips på bra böcker”.

Dela med dig av inlägget
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

7 kommentarer

    • onespoonhappiness

      Haha åhnej! Det får du ändra på! (Jag tror eventuellt att det skulle kunna vara intressant att läsa boken för dig faktiskt, eftersom den i väldigt stor utsträckning också handlar om att få team självgående och att göra möten effektiva. Det kanske skulle göra ditt liv enklare inför nya rollen? Som jag dock tror du kommer klara superbra hur som helst!)

  • Johanna

    Herregud så bra! Tänk att det är så svårt att tänka så där rätt… haha… är vår hjärna förprogrammerad till att tänka 8h och slit annars är det något fel? Sjukt intressant. Måste läsa den där himla boken. Hur får man tid att läsa facklitteratur hemma med småbarn? En sida om dagen om jag har tur. 😀

    Tusen tack för boktips! <3

    • onespoonhappiness

      Kul 🙂 Ja det är verkligen spännande att man är så fast i åtta timmar! Satt så hårt att jag till och med som egenföretagare kände att jag hade problem med att inte känna mig lat om jag jobbade mindre än åtta timmmar, fastän jag kanske fått allt gjort på fem… Hör gärna av dig när du läst, vore roligt att höra vad du tycker! Tips är att lyssna på ljudbok om tiden är knapp! Då kan mann läsa samtidigt som man diskar eller tvättar 🙂

    • onespoonhappiness

      Alltså jag tror inte du kommer ångra dig! Den är verkligen bra. Packad med matnyttig information, men ändå humoristiskt skriven, så man blir liksom inte utmattad av all info. Vore jättekul att höra vad du tycker om du läser den 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *