nya rutiner för ett bättre liv
Personlig utveckling

Nya rutiner för ett bättre liv: vecka 1

Uppdatering längs den galnes väg

Alltså… Jag är lite överväldigad av hur häftig vecka jag haft. I måndags startade utmaningen #livinglikecasey, vilken i grunden handlar om att anamma rutiner som leder till framgång och lycka i livet.

Nya rutiner som i korthet handlar om att kasta sig ur sängen kl 05.00. Meditera varje morgon (eget tillägg) och träna två gånger varje dag.

Trots att utmaningen låter som galenskap för de flesta (du kan läsa mer detaljer här), valde Hanna att haka på (SÅ glad över det, delad glädje utmaning, är dubbel glädje) och hon slängde också in en 30-dagars meditations/affirmations utmaning i leken. Som även jag valde att haka på. Och hon gjorde supersnygga scheman åt oss! Finns att ladda ner om någon är intresserad, jag har ett schema för när jag jobbar hemma och ett när jag är på kontoret.

Hur har det då gått?

Det har varit så in i bänkens jobbigt. Men det sjuka är att jag ändå är pepp. Har inte någon gång under veckan velat kasta in handduken och fasar heller inte för att det hela börjar om i morgon.

För jag känner mig så FUCKING ALIVE.

Jag kan inte beskriva det på något annat sätt. Jag som så ofta känner att jag vill lägga mig ner och ge upp, jag känner mig oövervinnerlig.

För jag har utan någon träning att tala om alls på senaste (jag var på gymmet senast i maj, men har sprungit och simmar någon enstaka gång) lyckats träna en timma om dagen varje dag hela veckan. Jag har på riktigt lyckats springa milen två gånger! Jag har utöver det yogat (ett halvtufft program) alla vardagskvällar. Och mediterat sammanlagt 1 h och 45 min.

Jag är så stolt över mig själv att jag skulle kunna gråta en skvätt. Vilket jag faktiskt också gjorde första dagen jag tuggade mig igenom milen. För fy satan vad jag kämpade. Sen gjorde jag samma sak i går igen, och då gick det LÄTT. Helt galet. Eller alltså jag hade rejält ont i knät sista 3 kilometrarna, det va jobbigt, men orken va där. Lyckades till och med spurta sista kilometern.

Det är orimligt.

Resultaten lyser med sin närvaro

Det är inte bara för mig det går lysande! Utan även för Hanna. Kanske framförallt för Hanna. För hon har varit skitpepp hela veckan. Vilket jag inte varit. Har på det känslomässiga planet haft det himla motigt, men det har inte haft med utmaningen att göra. Hon hade dessutom lyckats dra in tre stora jobb redan under första halvan av veckan, bara en sådan sak!

Med på ett hörn har även Johanna (tandskoterskan.net) varit, som inte kunde gå all in, men som laborerat en del själv. Bland annat genom att skriva upp vad hon gör om dagarna, för att se vad tiden går åt till. Och bara genom det frigjordes tid varje dag till att hinna yoga 20 min. Trots småbarn och allt vad det innebär. Spana in kommentarerna till förra inlägget för att se mer.

Så himla häftigt och roligt att vi är fler med på tåget. Och att alla upptäcker nya positiva saker om sig själva och sin vardag!

Vill du vara med nästa vecka?

För det första vill jag verkligen tacka alla som peppat mig på Instagram i DM och kommentarer. Jag blir så glad för vartendaste meddelande! Jag är också jätteglad och stolt över att jag förstått att jag inspirerat andra. Det är ju helt fantastiskt om fler blir sugna på att utmana sig själva 🙂

Så om du vill vara med, på ett eller annat sätt, gör det bara! Det kommer vara så värt det, det kan jag snudd på lova!

Det viktiga är att du vågar utmana dig själv och pressa dig hårt. Inte för att uppnå perfektion, utan för att prova nytt, utan att ge upp! För jag är verkligen inte bra på det här heller alla gånger. Några av veckans (miss)lyckade stunder har till exempel varit:

  • Jag har mediterat i 1h 45min. Av dessa har jag befunnit mig 5 min i meditativt tillstånd. Sammanlagt! Resten har vara varit en strid ström av att enträget försöka återgå till andningen och släppa tankarna.
  • Jag lyckades springa en mil. Men första rundan gav mig sådan träningsvärk att jag omöjligen ens kunde gå en rask promenad dagen efter. Så jag gick en riktigt långsam mil, där jag backade ner för värsta nedförsbackarna för att jag helt enkelt inte kunde komma ner annars.
  • Jag tittade under måndagens simning på klockan ca en gång i minuten i 50 minuter och njöt typ noll av träningspasset.

MEN. Allt detta har gjort att jag känner mig som en krigardrottning. Fy satan vilket pannben jag skaffat mig. Den känslan. Den vill jag unna alla.

Utmaning mini för dig som vill smyga igång

Okej, om jag inte lyckats få dig hooked hittills kommer här ett sista försök. En #livinglikecasey light. För dig som kanske inte tränar alls i vanliga fall (då är det faktiskt orimligt brutalt att träna 1,5h varje dag) och som därför är skeptisk, men ändå pepp.

Stig upp 05.00 varje dag.
Meditera 5 minuter varje morgon
Träna varje dag. 5km varav 1km ska joggas, resten kan du gå, ditt snabbaste.
Gör någon typ av yoga varje kväll innan du lägger dig.

Deal?

Dela med dig av inlägget
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

4 kommentarer

  • Elin Kero

    Jag hade tre såna här månader under 2017 och har aldrig mått så bra som då. Det var en sån magisk känsla att stiga upp så tidigt på morgonen att jag längtade efter det redan när jag gick och la mig kvällen innan. Och min fysik var på topp 😉 Trots det höll inte rutinerna och idag sitter jag och längtar efter att orka mig dit igen. Och det kommer jag göra! <3

    Bra inlägg! 😀 Älskar dina kanaler – de sprider så mycket glädje <3

    • onespoonhappiness

      Bra jobbat med tre månader!! I rad? Ja men visst är det märkligt att man lägger av, fastän man mår så bra av det? (Har gått upp 05.00 i perioder tidigare) Jag har någon teori om att det är för att man blir så i osynk med andra människor?

      Hur som helst, härligt att höra att du håller på att samla ihop dig för en ny omgång. Du kommer känna dig så nöjd när du är där 😀

      Men TACK! Gud så glad jag blir av att höra det! <3

    • onespoonhappiness

      Kuul! Ja, men här byter vi friskt, originalet är att man ska gymma en timma på kvällen. Så byt mot promenad du 😀 Haha, I will!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *