tjej planerar sina dagliga rutiner
Drömliv

Dagliga rutiner för dig som vill bli framgångsrik

Vikten av dagliga rutiner

Jag har länge varit intresserad av vad framgångsrika människor har för dagliga rutiner. (Vad man väljer att lägga i ordet framgångsrik är fritt val. För mig handlar det om personer som lever sitt liv så som de själva vill, de som skiter i samhällets normer och de som vågar lyssna på sitt hjärtas röst. Framgång har för mig inget med pengar att göra. Även om jag också är av åsikten att den som ägnar sitt liv åt sitt “kall” troligen också kommer bli ganska framgångsrik ekonomiskt). För framgångsrika personer har nästa alltid det. Dagliga rutiner alltså.

Det är lätt att förväxla dagliga rutiner med att leva ett inrutat och tråkigt liv. Till skillnad från vad många tror påstår de som utövar strikta rutiner att de genom det får massor med utrymme att vara spontana och ofta är det, i mycket större utsträckning än de som aldrig planerar.

Intressant tycker jag.

Live like Casey Neistat

Som av en händelse ramlade jag över en video av Sorelle Amore på youtube för ett par dagar sedan. Där hon under en vecka ska leva just som Casey Neistat (jag hade då ingen aning om att jag skrivit om honom tidigare, men han har gjort en jättebra video på temat Do What You Can’t) Hennes idé går ut på att leva som en superframgångsrik person under sju dagar, för att se vilka insikter hon får av upplevelsen.

För det uppenbara (som är lätt att missa) är att de som lever annorlunda, gör annorlunda. Casey lyckas leva sin dröm, för att han gör något annorlunda. Och man kan väl minst sagt säga att han lever sitt liv ganska extremt. För precis exakt såhär ser Caseys dagar ut. Sju dagar i veckan:

4.00-5.00 vaknar
5.00-7.00 jobbar
7.00-7.30 frukost med dottern
8.00-9.45 springer 10 km och gör sig redo för dagen
10.00-18.00 jobb
18.00-22.00 familjetid
22.00-23.00 gymet
23.00-04.00 sover

Ett ganska brutalt schema med andra ord. Min främsta synpunkt är att han sover enormt lite och tränar helt galet mycket. Jag har dock förstått det som att han anser att man kan byta ut träning mot sömn, dvs kroppen återhämtar sig av båda delar och han anser att han behöver sova mindre om han tränar mer. Han säger själv att detta är ytterst ovenenskapligt, men hans erfarenhet säger att det funkar. Och vem är jag att säga emot det.

Utmaning: nya dagliga rutiner

Jag har på sista tiden känt att jag velat ha en utmaning av någon anledning. Har funderat på att försöka leva utan plast en månad, se hur lite pengar jag kan göra av med på en månad, utföra något kostexperiment, börja gå upp tidigt igen… Och så vidare. Vet inte varför den här känslan dykt upp, men den pickar hela tiden på min hjärna, utan att riktigt landa i något.

Men sen såg jag Sorelles video och bitarna började falla på plats. Jag är dock lite skeptisk (läs rädd!) också, för det här är ju inte en liten utmaning precis. Men har funderat och modifierat de senaste dagarna och funderar faktiskt på att kicka igång på måndag (iii). Det vill säga köra måndag 19 november till söndag 17 december. Vad tror ni om det? Någon som skulle vilja haka på?

Den största anledningen till att jag vill köra är för att min träning är helt off och den skulle behöva en rivstart. Dessutom avskyr jag att jag vaknar trött varje dag. Och det händer inte när jag går upp tidigt (och tränar). Det låter nog helt knäppt, men det är verkligen så, när jag ställer in mig på att gå upp klockan 05, då är jag oftast piggare än när jag behöver gå upp 7.30.

Gladare, piggare och effektivare

Ett snabbt konstaterande från Casey Neistats schema är att han sover för lite. Och att han jobbar för mycket (för min smak). Jag vill ha helg och jag vill inte ligga på konstant sömnminus. Hans träning känns även lite för hardcore för mig om jag ska göra det här en hel månad, och börjar från noll. Så min tanke är ett modifiera schemat enligt följande:

5.00 uppstigning
5.00-7.00 jobb
7.00-7.30 frukost
8.00-9.45 träning, 10 km varannan dag, övriga dagar en timma simning eller styrketräning
10.00-16.00 jobb + 60 minuter lunch
16.00-20.00 familje-/kompis-/egentid (utan telefon/dator)
20.00-21.00 yoga, varannan dag lugn, varannan dag intensiv
21.00-21.30 i sängen, dagbok/bok
22.00-05.00 sover

Och med lite modifiering när jag har kontorsdagar, vilket är två ena veckan tre andra. Helgen tänker jag mig innehåller en timma träning (10 km eller styrka/simning) och två timmar arbete (dvs skriva på egna projekt). Plus att varje helg se till att göra något kul typ träffa kompisar, åka på utflykt och så vidare.

Helt crazy bananas jobbigt antagligen. Men också spännande.

Eller vad tror ni? Det jag känner skulle vara fördelen är att jag antagligen skulle bli sjukt produktiv. Det positiva med det tänker jag i sin tur blir att jag njuter mer av den tiden jag har. För det är en fin tillfredställelse i att jobba hårt och sedan vila. Att känna att man blir klar och sedan njuta med gott samvete.

Men framförallt vill jag bli pigg och känna mig stark i kroppen. Och jag vet att jag mår bra av att komma upp tidigt. Men för att någon endaste människa ska vilja stiga upp vid fem måste det finnas en anledning. Just nu får kanske den anledningen vara att göra en utmaning av det här.

Någon mer som är game on?

Om inte, kika på den här videon med Sorelle, som verkligen är peppig, så kanske du ändrar dig 😉

Okej, håller du tummarna för att jag vågar köra igång på måndag?
Och att jag klarar det i så fall?

/skraj men taggad Malin

Dela med dig av inlägget
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

6 kommentarer

  • Johanna

    Alltså detta inlägg pickar på MIN hjärna, haha! Jag tror absolut det funkar, att köra ett ganska hårt schema (som passar ens egen situation). Absolut att det frigör tid! Men som du, är jag tveksam till den minimala sömn han får, tror på riktigt att de inte är bra i längden. Finns ju enormt mycket forskning om hur viktig sömnen är och att man faktiskt kan bli allvarligt sjuk om man sover för lite i långa perioder.

    Jag hade gärna testat, men vet ärligt inte hur jag skulle få ihop det nu hemma med ettåring och treåring. Däremot har jag satt strikt schema efter januari, fast bara en dag i veckan. Den dag då jag ska jobba med bara mitt. 😀 Ska nog se över det schemat och tuffa till det kanske? Hehe… Just att gå upp svintidigt och jobba, då blir man inte störd och kan tänka mig att man får mycket gjort!

    Ja, detta var ett toppeninlägg! Men jag läser alla. 🙂

    • onespoonhappiness

      Åh jag blir alltid så himla glad av dina kommentarer! Tack så mycket!

      Så kul att höra att du gillar det, och roligt om det fick igång lite tankar 🙂 Jag håller med om att han onekligen måste få för lite sömn. Men kroppen vänjer sig ju, plus att jag verkligen tror att kvaliteten på sömnen har större betydelse än att det måste var X antal timmar. Och sömnen blir ju verkligen bättre av hård träning. Men han är också lite av en Duracell kanin, så kan tänka att han fått lite mer energi än oss andra på det stora hela…

      Så kul att du är peppad, även om det ju behöver bli ett annat upplägg med barn. Men beroende på när de vaknar går det kanske klämma in en timma innan de är uppe? (om man lägger sig tidigt) Har hört andra som gjort så och upplevt att de får massor med mer tid. Det är något visst med att vara vaken när alla andra sover. Man känner sig oövervinnerlig typ! Så bra för karaktären. Så ja, tuffa till en-dags-schemat, det tror jag du grejar! Så får du såklart gärna dela med dig hur det går 😀

  • Johanna

    Måste skriva igen för nu har jag hunnit se videon! Alltså stört inspirerande, blir så peppad och FNITTRIG av henne?! Tror verkligen på det där med distraktioner, att för att lyckas måste man avskärma sig, på med skygglapparna. Jag är själv superlättdistraherad.

    Men att vakna före barnen… hade du sett min min nu… Haha! Jag kan aldrig veta hur min natt och sömn ska bli, om jag får sova hela natten ens, eller kanske som en korv mellan två små barn-bröd. 😉 Det får nog vänta till stabilare sömntider.

    Däremot ska jag försöka komma på hur jag kan avskärma mig då jag behöver få gjort saker, oftast gör jag en mängd grejer samtidigt, kutar hit och dit mellan matlagning, barn, plocka grejer/städa och försöka skriva och få saker gjort för bloggen etc. Splittrat.

    😀

    • onespoonhappiness

      Men va roligt! Och jag håller med, man blir glad av videon, i sättet hon är 🙂 Ja, alltså distraktioner är boven till mycket…

      Haha det var inte meningen att chocka dig (eller kanske lite hehe?) jag har full förståelse för att det är en helt galen tanke (och omöjlig). Tror dock de flesta tänker så om att stiga upp tidigt även utan barn.

      Det är ju vetenskapligt bevisat att vi får mindre gjort av att göra mer (därför så märkligt att “många bollar i luften typ fortfarande står kvar i varenda jobb-annons) så prova du, och se vad du får för resultat 🙂

  • Johanna

    NU är jag här igen och rotar! 😉 Du matar mig med så bra grejer så måste återvända och dela med mig tillbaka. Apropå distraktioner så funderade jag mycket över det efter att jag läst här. Hemma med barn rasar dagarna förbi och jag vet oftast inte till vad tiden går åt. Tycker sällan jag får gjort något och att det ser förjävligt ut framåt kvällen. Fick idén att skriva ner allt jag gör under dagen, så det har jag gjort sedan måndag. Allt från att jag plockat ur disken till att jag tränat yoga 20 min.

    Redan på dessa 3 dagar har jag märkt att jag blivit mer strukturerad och får mer gjort bara genom att ha denna lista där jag bokför sysslorna allt eftersom dagen går. Tack vare denna nya “rutin” har jag lyckats få in 20 min yoga alla dagar utan att det känts stressigt (som annars). Vetskapen om att jag måste anteckna gör mig mer medveten och mer noggrann. Verkar passa mig!

    En annan intressant iaktagelse är att jag har mycket svårare att få saker gjort kvällstid (då jag har enda tiden att skriva etc)för då antecknar jag inte längre. Bestämde att bara anteckna fram till middag för det var först något jag ville göra för att se hur mycket jag faktiskt gör i hemmet som föräldraledig. Undrar om hjärnan är så lättlurad, att ett anteckningsblock funkar för att styra upp den lilla virrbollen?! 😀

    • onespoonhappiness

      Rota på bara 😉 Så intressant att läsa dina tankar och insikter! Låter ju superspännande om det gav direkt effekt att börja skriva upp. Tror dock inte det är alls otroligt! Man tror man är så himla smart men man lurar hjärnan himla lätt!

      Har du provat att börja skriva upp vad du gör på kvällen? Blev det någon skillnad?

      Och high five för att du fått till yogan! 👌🏻

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *