Myt om att skapa nya vanor på 21 dagar
Personlig utveckling,  Vardagsmod

Att skapa en ny vana tar INTE 21 dagar

En vecka är allt du behöver för att skapa en ny vana

Att skapa en vana ska vara väldigt svårt. Det säger de allra flesta. Att det tar 21 dagar att skapa en ny vana är också en vida spridd sanning.

Men varför skulle det ta 21 dagar att skapa en ny vana? Borde det inte kunna gå mycket fortare? Eller ta mycket längre tid?

Jo. Precis så.

Faktum är att en ny vana kan skapas på endast 1 ynka vecka. Förstår du vilken enorm potential det ligger i det? Du behöver bara traggla på med något skittrist i en enda vecka, sen kan det ha blivit en ny vana som du med enkelhet gör. För det är ju just det som är vanor, att göra saker utan att tänka så mycket. Även sådant som inte alltid är superkul.

Myten om 21 dagar

Jag vet inte hur många böcker jag har läst som påstått att det tar 21 dagar att skapa en ny vana. Du måst alltså träna i 21 idag innan du vant dig, gå upp tidigt i 21 dagar, låta bli socker i lika många dgar och så vidare och så vidare

Jag har faktiskt inte stannat upp för att verkligen reflektera över varför, varför just 21 dagar? De som skrivit böckerna har påstått att det är vetenskapligt bevisat och jag har nöjt mig med det.

Men, idag har jag fått lära mig hur det egentligen ligger till. Vet ni vad bevisen för att det tar 21 dagar att skapa en vana kommer ifrån?

Jo, en plastikkirurg. Han gjorde tester på sina patienter, gällande hur snart de vande sig vid sina nya kroppar, på 1950-talet!! Och detta är alltså vad vi går runt och baserar vår tro på 21 dagar om. Ett högst icke vetenskapligt experiment som är nästan 70 år gammalt!

Bara de senaste tio åren har forskarna kommit på mer om hjärnan än all sammanlagd kunskap genom tiderna. Tro sjutton att det inte går lita på ett så experiment som är 60 år äldre än det. Dessutom när resultaten högst troligt beror på att han träffade sina patienter på veckobasis. Hade de träffats varannan vecka hade vi troligen trott att det tar 28 dagar att förändra en vana! Visst är det sjukt?!

Vore det inte skönt att ha nyårsmålet avklarat redan nästa vecka?

I så fall är det bara att sätta igång bums. Det är nämligen både vetenskapligt bevisat och beprövat i verkligheten. Vetenskapligt är det bevisat att hjärnan (hos råttor) kan skapa nya kopplingar/mönster (vilket är det som behövs för att saker ska bli en vana, att det finns en snabbkoppling i hjärnan) på sju dagar. Detta kom man fram till genom att ge råttor, vad man i experimentet kallade rekreations-knarkande. Det vill säga råttorna fick inte ta så mycket de ville, utan forskarna reglerade dosen så att den låg på en nivå som var “hälsosam” för dem.

När ekonomiprofessor, föreläsaren och författaren Micael Dahlen hörde talas om detta bestämde han sig för att testa, och han skapade inte mindre än 40 nya vanor på 40 veckor! Enormt imponerande och fascinerande, något jag tycker man bör läsa grundligt om i hans bok Kaosologi (så spännande bok!)

Han menar nämligen att det absolut bästa är att rivstarta, vilket fick mig att känna att vi kanske verkligen var något på spåren gällande utmaningen #livinglikecasey, fastän vi inte visste att det vi gjorde hade vetenskap bakom sig!

Så skapar du en ny vana på en vecka

  • Rivstarta! Börja inte med att göra saker lite då och då, utan gå all in. De allra flesta “unnar sig” att ta ledigt lite då och då, typ varannan dag eller till helgen eller så. Det paradoxala i det är att det tar längre tid, inte bara för att man stäcker ut det man gör över tid, utan för att det tar längre tid att jobba in något över tid än om du gör det kort och intensivt!
  • Gör din vana så ofta som möjligt. Minst två gånger varje dag. Hinner du inte göra långa pass (av vad du nu ska skapa för vana) fler gånger om dagen, gör något litet. En dag består av 1440 minuter. Det är många tillfällen att öva på en vana.
  • Se till att du är motiverad. Att göra något för att du måste är att göra det riktigt svårt för sig om man vill skapa en ny vana. Så är du inte jättepeppad, byt vana, eller hitta ett sätt att tänka på det som gör dig motiverad till att förändras.
  • Berätta för din omgivning om det! Lägg upp det på social media! Det är mycket lättare att få saker gjorda när man vet att någon kan “hålla en ansvarig” om man låter bli.

Mycket spännande det här! Har inte planerat att aktivt ändra vanor på kort tid, men i och med utmaningen blev det verkligen så på många sätt. Det märkliga är att jag känner igen mig i så mycket av det han pratar om, att det var en så kort stund som det kändes jobbigt. Det var liksom som att intensiteten på något vis gjorde det lättare. Och redan vecka två gick det faktiskt bra att gå upp 05.00 och träna två gånger om dagen. Sen var det tungt ibland ändå såklart.

Men jag är verkligen glad att ha dragit igång träningen så extremt. För nu känns det enkelt att träna en gång om dagen, och det är en så VÄRD investering. Med tanke på att jag får både en friskare hjärna och kropp.

Pepp på att dra igång?

Vill du ha lite inspiration gällande nya vanor kommer jag passande nog lägga upp sammanfattningen av utmaningen #livinglikecasey senare i veckan. Det blir recensioner från både mig och deltagare och jag kommer tipsa om en massa bra appar och hemsidor att använda sig av för att genomföra pass/meditera och så vidare.

Stay tuned!

/Malin

Dela med dig av inlägget
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

2 kommentarer

    • onespoonhappiness

      Va kul! 😀 Och jag kan inte annat än att hålla med, tänk att kunna åstadkomma nästan vad man vill, på en vecka! Ska fundera på vad jag ska experimentera med! 🔮

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *